School | Creatief Schrijven

Processed with VSCOcam with m5 preset

Één van de leukere workshops die ik dit blok op Fontys heb gevolgd, vond ik creatief schrijven. Iets wat ik totaal niet had verwacht, omdat ik journalistiek schrijven het blok daarvoor echt niets vond. En daarbij zijn mijn schrijfkwaliteiten ook (nog steeds) niet iets is om over naar huis te schrijven. De opdrachten die we kregen waren heel interactief en de enige schrijfregel die we hadden was: schrijf alles op wat je denkt.

Lees meer

Verschillende opdrachten – Les 1
De eerste les was een kleine kennismaking met verschillende ideeën om je schrijfstijl te ontdekken en de basis te leren van het schrijven van een goed stuk. Zo moesten we moesten we willekeurige woorden opnoemen die later in combinaties werden toegewezen aan je, waar je dan een leuk stukje over moest vertellen. Denk aan: Nutella en festivals, bh’s en Kerst, tandarts en kikkers. Hele originele stukjes kwamen hier uit, erg leuk.
Daarna werd er iemand toegewezen die een tompoes mocht opeten, maar wel vóór in het klaslokaal, terwijl iedereen je aandachtig aankeek. We moesten vanuit het perspectief schrijven van de doos waaruit de tompoes kwam, de mond van de betreffende persoon of de tompoes zelf. Ieder mocht zijn eigen stukje erna voorlezen, echt een hele leuke opdracht en zeer lachwekkend.

Ten slotte moesten we onszelf blinddoeken, kregen we een snoepje en moesten we deze voelen, ruiken en proeven. Om er daarna weer een stukje over te gaan schrijven. We kwamen er achter dat niet iedereen op hetzelfde let, ondanks dat we bijna allemaal hetzelfde snoepje hadden. En dat ook niet iedereen dezelfde opvatting had van hoe het voelde, en vooral ook hoe het proefde. Grappig om te horen dat jij een heel andere beleving ervan had, dan jouw buurman.

 

Les 2 – Dit was het nieuws 
In de tweede les gingen we op diezelfde interactieve manier verder. We bekeken eerst een kort fragment van het TV programma Dit Was Het Nieuws, waarin ze verschillende (grappige) titels bedenken voor één foto. Hetzelfde mochten wij erna gaan doen. We kregen vijf foto’s te zien waarbij we iedere keer vijf minuten de tijd kregen om een aantal titels te bedenken, de leukste mocht je voorlezen.

Daarna kregen we een korte uitleg over verschillende wijzen van beschrijven (zoals een metafoor, incongruentie, alliteratie…). Gevolgd door een korte documentaire over Yuri van Gelder, waarbij we dit moesten toepassen. We moesten de wijzen van beschrijven herkennen en dit later zelf ook toepassen door zelf een stukje te schrijven over de documentaire.

Al met al echt een hele leuke workshop! Ik heb gezien dat het ook op een leuke manier kan, zonder vaste regeltjes en dingen die je forceren iets te moeten opschrijven.


Mijn schrijfstijl
Een van de doelen uit deze lessen, was het ontdekken van jouw schrijfstijl. Ik ben er achter gekomen dat ik schrijf met veel bijvoeglijk naamwoorden, maar weinig beeldend beschrijf. Dat klinkt tegenstrijdig, maar ik beschrijf liever to the point hoe iets er uit ziet, dan dat ik er een poëtisch gedicht van maak.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s