School | Gastcollege Scheepens &

Afgelopen vrijdag, 8 januari, hebben we een gastcollege van reclamebureau Scheepens bij mogen wonen. Scheepens werkt onder andere samen met grotere merken zoals Unilever, OLA en Interpolis. We kregen niet alleen van de senior creators Bram en Luuk een interessante presentatie over concept ontwikkeling en het opzetten van campagnes, ook mochten we daarna zelf in groepjes aan de slag om een eigen concept te bedenken.

Lees meer

 

 

Scheepens & Het Gezelschapsstel

Alle eerstejaars van de studie communicatie zijn uitgenodigd voor een gastcollege bij reclamebureau Scheepens op 8 januari 2016. Scheepens wil ons laten zien hoe de huisstijl tot stand is gekomen, voor welke organisaties ze werken, hoe ze te werk gaan en hoe het kantoor eruitziet. Eenmaal het pand binnen, mogen we plaatsnemen in de kantine. Nadat we onszelf van koffie en thee hebben voorzien, begint de presentatie. Deze wordt gegeven door Bram en Luuk, die beiden al geruime tijd werkzaam zijn bij Scheepens. De presentatie start met een uitleg over de huisstijl, gevolgd door de verschillende opdrachtgevers waarvoor het bedrijf werkzaam is. Hierna worden enkele voorbeelden getoond van campagnes die door hen uitgevoerd zijn voor de opdrachtgever ‘Roze maandag’. Het bedenken van zo’n concept begint vaak met een mindmap, hieruit wordt verder gewerkt naar een concreet onderwerp. Vervolgens wordt over dit onderwerp gebrainstormd om een zo origineel mogelijke campagne te bedenken, die mensen interessant vinden en aanzet tot actie.  Sommige campagnes zijn lichtelijk provocerend, wat bij veel mensen een mening losmaakt en zorgt voor ophef in de media.

 

Scheepens heeft ons geïnspireerd door hun gemakkelijke werkwijze, die kan leiden tot de origineelste ideeën. Daarnaast hebben ze een hele bijzondere huisstijl die ‘in elkaar doorloopt’. Wij wilden zelf ervaren hoe het is om een dergelijke campagne op poten te zetten, gezien door de ogen van Scheepens. We pakten pen en papier en gingen aan de slag. Na een tijdje brainstormen kwamen we op het idee om een mobiele telefoon verbod in te voeren op diverse plaatsen, zoals in restaurant, sportscholen, parken, kroegen en in de trein. Dit onderwerp was wel erg breed, dus moesten we ons richten op een van deze locaties. We kozen voor de trein en maakten weer een mindmap. Zo kwamen we op onze campagne ‘It’s okay to be social on your way’. Vaak is men er niet van bewust dat het normaal is om met andere mensen te praten. In andere landen is dat wel zo, maar hier lijkt het niet te gebeuren. Hier schenkt iedereen meer aandacht aan hun telefoon dan aan elkaar. Wij willen daar verandering in brengen. Het doet mensen namelijk goed om sociaal contact te hebben en dat brengt ons ook meteen naar ons doel; sociaal contact bevorderen en vermindering van telefoongebruik. Natuurlijk heeft niet iedereen hier behoefte aan en daarom willen mensen de vrijheid geven om zelf een keuze te maken of ze hier aan mee willen doen. Dat doen we door één coupé te benoemen tot ‘het gezelschapsstel’. De naam is een combinatie van de woorden ‘gezelschapsspel’ en ‘treinstel’. In het gezelschapsstel is het niet de bedoeling dat mensen hun telefoon gebruiken, maar juist spelletjes doen met hun medereizigers. Reizigers kunnen zelf de spelletjes meenemen of gebruik maken van de spelletjes in de coupé.

 

 

Na een interessant presentatie gesprek met de senior creative directors Bram en Luuk, waren er nog wat puntjes die we konden verbeteren. Zo hadden we dus eerst bedacht: een vaste coupé in alle intercity’s om te zetten in een gezelschapsstel. Maar dan zouden we tegen de volgende punten aanlopen: treinreizigers die delen van – al dan niet het hele spel mee nemen. Maar ook wanneer het spitsuur is en deze coupé niet vol ingezet kan worden als zitplaats, wanneer er mensen spelletjes aan het doen zijn. Het moet geen last worden voor mensen, want ook het gemak van het treinreizen is een belangrijk onderdeel.  
 
Zo kwamen we op het idee om het gezelschapsstel in te zetten op één dag in het jaar. Alle mensen die op die dag met de trein reizen, kunnen dan spelletjes meenemen die zij leuk vinden om met andere treinreizigers te spelen. En om het contrast nog groter te maken en daarmee duidelijk te maken dat technologie niet alles is waar het leven omdraait, duiden we op de echte, oude bordspellen zoals Ganzenbord en Mens Erger Je Niet. Al is een potje Twister in het gangpad bij de trappen natuurlijk ook niet verkeerd.

 

Na onze expositie op Fontys, waar we nu hard voor aan het werk zijn, gaan we verder met het opzetten van deze campagne en maken we een event aan op Facebook. We gaan daarbij kijken wat het bereik is binnen bepaalde tijd, wat de opkomst is en hopen op een leuke reisdag!

 

col2

Ik vond het een erg leerzame en vooral interessante dag!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s